۱۰ حقیقت جالب درباره کوبیک زیرکونیا!

کوبیک زیرکونیا یکی از محبوب ترین سنگ‌های قیمتی به خاطر درخشش باورنکردنی و مقرون به صرفه بودن آن در بازار جواهرات مدرن است. کوبیک زیرکونیا یک سنگ قیمتی غیر معمول است زیرا معدنی نیست و در آزمایشگاه ساخته شده است، اما این موضوع، از محبوبیت آن نکاسته است. این سنگ مورد علاقه افراد بسیاری است و در طول سالیان متمادی حضور پر رنگی در صنعت جواهرات پیدا کرده است. این سنگ قیمتی درخشان به اندازه الماس جذاب است، اما قیمت بسیار پایین‌تری دارد. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سنگ قیمتی خاص هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

 

۱. کوبیک زیرکونیا از عنصر معدنی اکسید زیرکونیوم ساخته شده است.

اکثر سنگ‌های قیمتی محبوب به‌طور طبیعی و پس از گذشت هزاران سال شکل می‌گیرند و از روی زمین استخراج می‌شوند. برخلاف سایر سنگ‌های قیمتی، کوبیک زیرکونیا به جای استخراج از زمین، در آزمایشگاه و با استفاده از پودر اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شود.

 

۲. حرارت بسیار شدیدی برای تشکیل کوبیک زیرکونیا مورد نیاز است.

این سنگ قیمتی در یک محیط کنترل شده و آزمایشگاهی ایجاد می‌شود و هر سازنده، روش منحصر به فرد خود را برای ایجاد این سنگ دارد اما روش استاندارد آن، ذوب پودر اکسید زیرکونیوم در ترکیب با برخی از تثبیت‌کننده‌ها مانند منیزیم و کلسیم است. سپس، این مخلوط باید در معرض دمای حدود ۵۰۰۰ درجه فارنهایت قرار گیرد. پس از گذشت چند ساعت، کریستال‌ها شروع به تشکیل و تثبیت می‌کنند. در نهایت، این کریستال‌ها با استفاده از پروسه و فرآیند خاص و منحصر به سازنده، برش و پرداخت شده و برای استفاده در جواهرات آماده می‌شوند.

 

۳. ابتدا توسط دانشمندان آلمانی کشف و رد شد.

کوبیک زیرکونیا برای اولین بار توسط کانی‌شناسان آلمانی در سال ۱۹۳۷ کشف شد. این سنگ قیمتی برای سال‌ها کنار گذاشته شد تا اینکه توسط دانشمندان دوره شوروی دوباره کشف شد. امید بود که بتوان از این سنگ به عنوان یک ماده‌ی شبه الماس و غیرقابل تخریب استفاده کرد. همچنین نظریه‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است به جای یاقوت در لیزر استفاده شود. تا حدود سال ۱۹۶۹ از کوبیک زیرکونیا در ساخت جواهرات استفاده نمی‌شد.

 

۴. گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین الماس و کوبیک زیرکونیا می‌تواند دشوار باشد.

در یک نگاه اجمالی، تشخیص تفاوت بین الماس و کوبیک زیرکونیا، حتی برای یک متخصص آموزش‌دیده نیز می‌تواند دشوار باشد. جواهرسازان برای شناسایی نوع سنگ‌های قیمتی به لوپ و ذره‌بین نیاز دارند اما با این حال، کوبیک زیرکونیا به دلیل اینکه به طور مصنوعی ایجاد شده است، بر خلاف الماس، کاملاً بی‌عیب و ایراد است؛ بنابراین، با بررسی دقیق می‌توان آن‌ها را از هم تمییز داد.

 

۵. کوبیک زیرکونیا چیزی حدود ۷۵ درصد از الماس سنگین‌تر است.

در حجم‌های مشابه، کوبیک زیرکونیا حدود ۷۵٪ سنگین‌تر از الماس است. با این حال، کوبیک زیرکونیا به سختی الماس نیست و بین 8 تا 8.5 در مقیاس Mohs و تقریباً در حد سختی «توپاز» رتبه‌بندی می‌شود (این میزان برای الماس ۱۰ است).

 

۶. این سنگ قیمتی در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

برای ایجاد کوبیک زیرکونیا یک فرآیند شیمیایی مورد نیاز است. این فرآیند باید در محیط کنترل‌شده‌ی یک آزمایشگاه انجام شود. به همین دلیل، کوبیک زیرکونیا از هیچ مکان جغرافیایی خاصی نمی‌آید. بسیاری از آزمایشگاه‌هایی که این سنگ قیمتی را می‌سازند در چین و تایلند مستقر هستند.

 

۷. استفاده از پرتو ایکس تکنیکی است که می‌تواند الماس و کوبیک زیرکونیا را از هم تشخیص دهد.

سنگ‌های قیمتی در نحوه‌ی شکست نور با یکدیگر تفاوت دارند. یک الماس در عکس اشعه ایکس شفاف و ترنسپرنت دیده می‌شود، در حالی که یک سنگ کوبیک زیرکونیا به صورت یک لکه‌ی سفید مات نشان داده می‌شود.

 

۸. برخی بر این باورند که کوبیک زیرکونیا می‌تواند بر تعادل سلامت روانی و جسمی تأثیر بگذارد.

در میان عموم، باورهایی درباره‌ی تأثیرات جسمی، ذهنی یا معنوی تمامی سنگ های قیمتی وجود دارد. بسیاری بر این باورند که کوبیک زیرکونیا می تواند سلامت روحی و جسمی فرد را متعادل کند. همچنین تصور می‌شود که پوشیدن این سنگ قیمتی به اتصال پوشنده به قلمرو فرشتگان کمک می‌کند.

 

۹. برخی این سنگ را با سنگ زیرکون سفید اشتباه می‌گیرند.

اگرچه این دو سنگ قیمتی دارای شباهت‌هایی هستند، اما به طور مشخص با هم متفاوتند. این تفاوت از نحوه ایجاد آنها نشأت می‌گیرد. زیرکونیای سفید یک سنگ قیمتی طبیعی و معدنی است و از معادن استخراج می‌شود، در حالی که کوبیک زیرکونیا به طور مصنوعی ایجاد می شود. همچنین، کوبیک زیرکونیا قابل تشکیل در طیف‌های رنگی متنوع، از طریق افزودن اکسیدهای فلزی مختلف به ترکیب مواد معدنی قبل از عملیات حرارتی است.

 

۱۰. کوبیک زیرکونیا به دلیل درخشش بسیار زیاد مورد علاقه بسیاری از کلکسیونرهای جواهرات است.

کوبیک زیرکونیا یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرسازی است. آن‌ها به شدت درخشانند و جلوه‌ای پر از زرق و برق را به هر لباسی اضافه می‌کنند. این سنگ قیمتی حتی مورد علاقه‌ی قشر ثروتمند جامعه است زیرا کوبیک زیرکونیا دارای تمام ویژگی‌های مثبت الماس است در حالی که قیمت بسیار پایین‌تری دارد. هم‌چنین می‌توان کوبیک زیرکونیا را بدون ترس زیاد از آسیب دیدن و یا گم شدنشان، به صورت روزانه استفاده کرد. این سنگ قیمتی یک انتخاب عالی برای استفاده روزمره است.

 

اگر می‌خواهید آیتم‌هایی مزین به این سنگ قیمتی چشم نواز و درخشان را به مجموعه‌ی خود اضافه کنید، اینجا کلیک کنید تا زیورآلات کوبیک زیرکونیا را در ثنوله مشاهده نمایید.

 

منبع: سایت فِرست کلَس واچِز

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *